Home » » Rupa pokok Vanila

Rupa pokok Vanila


Siapa pernah tengok pokok dan buah vanila ? Vanila adalah spesis keluarga orked yang memanjat yang berasal dari Mexico dan pengeluar utama vanila asli ialah Madagaskar dan Indonesia. Terdapat lebih 100 jenis vanila dan hanya 3 yang menghasilkan buah (komersil) dan yang paling sesuai untuk iklim di Malaysia adalah dari jenis `Planifolia Andrews.
Selain belangkas vanila juga mempunyai nilai pasaran yang tinggi kerana 97% vanila dunia adalah sintetik. Estrak vanila asli amat diperlukan dalam industri tayar, cat dan ubat-ubatan kerana hanya vanila asli sahaja yang boleh mematikan bau busuk tayar, cat dan ubat. Jadi ia bukan setakat kegunaan untuk industri makanan sahaja dan ini menjadikan harganya tinggi dan stabil. Rata-rata buah yang ditanam di Malaysia mencecah grade A sekitar RM 50/kg.
Vanila biasanya ditanam menggunakan kaedah terbuka, netting dan ala fertigasi. Vanila akan mula berbunga lebih kurang 2 tahun dari masa mula tanam. Buahnya matang selepas berumur 8-9 bulan. Selepas itu pokok vanila akan berbuah sekali setiap tahun selama 15-20 tahun.

Buah vanila yang kering

Bunga vanila

Pokok vanila yang ditanam di Felda Air Tawar , Kota Tinggi.
Jika Anda menyukai Artikel di blog ini, Silahkan klik disini untuk berlangganan gratis via email, dengan begitu Anda akan mendapat kiriman artikel setiap ada artikel yang terbit di Creating Website

0 comments:

Post a Comment

 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. HaiBERITA - All Rights Reserved
Template Modify by Creating Website
Proudly powered by Blogger